(autor: Marta Warzocha)

Najem w czasie pandemii (cz. 2)

Zapraszamy Państwa do lektury drugiego wpisu w ramach krótkiej serii, w której przedstawimy zmiany w stosunkach najmu spowodowane pandemią koronawirusa.

Przedmiotem niniejszego wpisu są regulacje dotyczące najmu nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego w oparciu o przygotowaną przez Radę Ministrów tarczę antykryzysową.

W kolejnych częsciach serii omówimy inne zmiany dotyczące kwestii najmu.


Najem nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa 

W myśl przepisów ustawy, należności pieniężne z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie, przypadające za okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii mogą być umarzane w całości albo w części lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty przez starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu, wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej, bez zgody wojewody.

Powyższe należności zostały wskazane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami, a ich źródłem jest umowa cywilnoprawna zawarta przez najemcę oraz Skarb Państwa reprezentowany przez starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej albo ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.

Ponadto, starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, bez zgody wojewody, może odstąpić od dochodzenia należności pieniężnych z tytułu gospodarowania nieruchomościami mających charakter cywilnoprawny. Powyższe może nastąpić na wniosek podmiotu, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Najem nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego

Zgodnie z regulacjami ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (wójt/burmistrz/prezydent miasta, zarząd powiatu lub zarząd województwa) może w drodze uchwały postanowić o odstąpieniu od dochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym, w stosunku do podmiotów związanych z jednostką samorządu terytorialnego umową najmu, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Odstąpienie od dochodzenia należności uzależnione jest od złożenia wniosku o odstąpienie od dochodzenia należności.

Do czasu określenia przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zasad udzielania ulg z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie przypadających za okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym, należności te mogą być umarzane, terminy ich spłaty mogą zostać odroczone, zaś płatność tych należności mogą zostać rozłożone na raty przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa.

Do czasu podjęcia wskazanej uchwały, wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa może postanowić o odstąpieniu od dochodzenia należności na wniosek podmiotu, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.