
(autor: dor. restr. Piotr Paweł Wydrzyński)
Syndyk będzie prowadził i udostępniał akta postępowania.
Już za kilka tygodni każdy doradca restrukturyzacyjny, który zostanie wyznaczony syndykiem w konsumenckim postępowaniu upadłościowym stanie w obliczu obowiązku założenia akt postępowania oraz konieczności przystosowania swojego biura do przechowywania i udostępniania tych akt. A przecież to nie wszystkie nowe obowiązki nałożone na syndyków, które wejdą w życie w dniu 24 marca 2020 roku. Nowe obowiązki syndyka obejmą także m.in.: zarządzanie zgłoszeniami wierzytelności, samodzielne prowadzenie postępowania bez bezpośredniego nadzoru sędziego-komisarza, uzyskiwanie, zbieranie i analizowanie informacji o moralności płatniczej upadłego w celu złożenia sądowi projektu planu spłaty wierzycieli z uzasadnieniem albo informacji, że zachodzą przesłanki do umorzenia zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty lub odmowy ustalenia planu spłaty. Te liczne obowiązki z pewnością będą miały wpływ na organizację pracy syndyków, styl prowadzenia postępowań, czas pracy oraz koszty.
Warto więc już dzisiaj przygotować się na nowe prawo, w szczególności w zakresie prowadzenia i udostępniania akt. Właśnie ukazał się projekt Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, który reguluje te kwestie. Dlatego przygotowaliśmy przydatne zestawienie najważniejszych regulacji wynikających z Projektu, aby ułatwić zapoznanie się z przepisami i sprawne przygotowanie się do nowej prawnej rzeczywistości. Pamiętajmy jednak, że poniższe zestawienie nie zastąpi wnikliwego, pełnego i refleksyjnego zapoznania się z Rozporządzeniem, że na dzisiaj mamy do dyspozycji dopiero projekt tego Rozporządzenia oraz, że uzgodnienia, konsultacje publiczne oraz opiniowane w ramach procedury legislacyjnej są w toku.
Projekt Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu i trybu prowadzenia oraz udostępniania uczestnikom postępowania oraz służbie nadzoru Ministra Sprawiedliwości akt w postępowaniu upadłościowym wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej został sporządzony zgodnie z delegacją ustawową wynikającą z art. 49124 ust. 6 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 498, z późn. zm.). W szczególności istotne jest, że regulacje mają zapewnić bezpieczeństwo i ochronę danych zawartych w aktach prowadzonych i udostępnianych przez syndyków.
Projekt Rozporządzenia obejmuje regulacje w następującym zakresie:
1. SPOSÓB I TRYB PROWADZENIA AKT
Akta główne
• odrębne akta dla każdego postępowania, założone najpóźniej w dniu otrzymania postanowienia o ogłoszeniu upadłości
• akta prowadzone w postaci tomów, umieszczonych w oddzielnych okładkach, oznaczonych sygnaturą sprawy o ogłoszenie upadłości oraz cyfrą rzymską kolejnego numeru tomu
• akta muszą być połączone w sposób zapewniający trwałość, kompletność i integralność, a karty umieszczone i ponumerowane według kolejności wpływu lub wysłania pism
• tomy mogą zawierać nie więcej, niż 200 kart
• kartami są: oryginały pism lub dokumentów otrzymanych przez syndyka, odpisy pism wysłanych przez syndyka z potwierdzeniem ich odbioru przez adresata oraz dokumenty wytworzone przez syndyka w toku postępowania, a także koperty, w których nadesłano pisma, ale tylko wówczas, gdy data stempla pocztowego stanowi podstawę ustalenia terminu, z którego upływem wiążą się określone skutki procesowe
• szczególny tryb związany jest: ze zmianą numeracji kart, zakładaniem kolejnych tomów, czynnościami po zakończeniu postępowania
Akta do zgłoszeń wierzytelności
• zakładane najpóźniej w dniu otrzymania pierwszego zgłoszenia wierzytelności
• składają się ze spisu zgłoszeń wierzytelności, zgłoszeń wierzytelności oraz akt pomocniczych umieszczonych w skoroszytach, teczkach lub aktach pomocniczych do zgłoszeń wierzytelności
• w spisie zgłoszeń wierzytelności odnotowuje się liczbę porządkową, datę wpływu i określenie wierzyciela, datę wydania zarządzenia wzywającego do uzupełnienia braków, datę wydania i doręczenia zarządzenia o zwrocie zgłoszenia, datę wpływu skargi na zarządzenie o zwrocie zgłoszenia, datę przekazania skargi sędziemu komisarzowi lub sądowi upadłościowemu, datę złożenia do sądu projektu planu spłaty wierzycieli oraz uwagi
• szczególne regulacje dotyczą m.in. wpinania zgłoszeń wraz z kopertami do skoroszytów lub układania ich w teczkach, oznaczania akt, trybu postępowania z wierzytelnościami pozostawionymi bez rozpoznania, trybu postępowania z innymi pismami
• dla zgłoszenia wierzytelności, co do którego wpłynęła skarga na zwrot zgłoszenia wierzytelności lub wezwano do złożenia stosownych dokumentów dodatkowych zakłada się akta pomocnicze do zgłoszeń wierzytelności
Akta zastępcze
• w przypadku udostępnienia przez syndyka akt poza biuro syndyka, zakłada się akta zastępcze
• akta zastępcze zawierają pismo wzywające do przedstawienia akt, odpis pisma, przy którym przesłano akta, oraz dalszą korespondencję w sprawie
• akta zastępcze prowadzi się aż do zwrotu akt sprawy, stosuje się do nich przepisy o aktach sprawy i dołącza w całości do akt
2. SPOSÓB I TRYB PRZECHOWYWANIA I UDOSTĘPNIANIA AKT
Przechowywanie akt
• akta sprawy syndyk przechowuje w pomieszczeniu biurowym
• dostęp do pomieszczenia ma wyłącznie syndyk oraz osoby przez niego upoważnione.
• o miejscu przechowywania akt syndyk informuje sąd prowadzący postępowanie
Udostępnianie akt w biurze syndyka
• akta sprawy udostępnia się w biurze syndyka służbie nadzoru Ministra Sprawiedliwości, uczestnikom postępowania oraz każdemu, kto potrzebę ich przejrzenia dostatecznie usprawiedliwi, po ustaleniu tożsamości osoby, której akta mają być udostępnione
• osoba, której akta będą udostępnione może otrzymać z akt odpisy i wyciągi oraz bez dodatkowych opłat sporządzać we własnym zakresie fotokopie
• odpisy z akt powinny być odręcznie podpisane przez syndyka albo osobę przez niego upoważnioną i zawierać adnotację 'odpis', numer licencji syndyka oraz czytelne imię i nazwisko osoby podpisującej odpis
• przeglądanie akt do zgłoszeń wierzytelności odbywa się pod kontrolą syndyka lub upoważnionej przez niego osoby, chyba że przeglądanie akt następuje w ramach czynności nadzorczych, wykonywanych przez służbę nadzoru Ministra Sprawiedliwości
Udostępnianie akt poza biuro syndyka
• syndyk udostępnia akta, w tym akta do zgłoszeń wierzytelności, poza biuro syndyka wyłącznie na wezwanie sądu, w wykonaniu obowiązku wynikającego z ustawy lub na wezwanie służby nadzoru Ministra Sprawiedliwości
• w przypadku nieuwzględnienia przez syndyka skargi na zarządzenie o zwrocie zgłoszenia wierzytelności syndyk przekazuje sędziemu wyznaczonemu skargę wraz ze zgłoszeniem wierzytelności oraz z odpisem zarządzenia o zwrocie zgłoszenia wierzytelności
• syndyk przedkłada sądowi akta postępowania, w przypadku rozpoznawania przez sąd skargi na czynność lub zaniechanie czynności przez syndyka,
• syndyk przedkłada sądowi akta postępowania, w przypadku zażalenia na postanowienia o zakończeniu postępowania
• syndyk przedkłada sądowi akta postępowania na wezwania sądu także w innych przypadkach
3. SPOSÓB I TRYB PROWADZENIA I PRZECHOWYWANIA AKT W POSTACI ELEKTRONICZNEJ
• akta sprawy mogą być także prowadzone i przechowywane w postaci elektronicznej
• syndyka musi zapewnić ochronę danych zgromadzonych w tych aktach przed nieuprawnionym dostępem, przetwarzaniem, zmianą lub utratą
• syndyk przechowuje odwzorowane cyfrowo dokumenty także w przepisowej formie papierowej
4. SPOSÓB I TRYB PROCEDOWANIA Z AKTAMI W INNYCH PRZYPADKACH
• Rozporządzenie przewiduje oddzielną procedurę w przypadku zmiany syndyka, a także”
• w przypadku wyznaczenia syndyka tymczasowego
• w przypadku zakończenia postępowania
• w przypadku zmiany trybu prowadzenia postępowania.
Mamy nadzieję, że powyższe zestawienie najważniejszych regulacji wynikających z Projektu ułatwi zainteresowanym zapoznanie się z przepisami i sprawne przygotowanie się do nowej prawnej rzeczywistości. Pamiętajmy jednak, że poniższe zestawienie nie zastąpi wnikliwego, pełnego i refleksyjnego przestudiowania projektu Rozporządzenia oraz z Rozporządzenia, gdy zostanie ostatecznie opublikowane.
________________________
W kolejnych wpisach przedstawimy i skomentujemy pozostałe projekty rozporządzeń dotyczące sposobu i trybu prowadzenia oraz udostępniania akt w postępowaniach upadłościowych:
1. Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu i trybu prowadzenia oraz udostępniania uczestnikom postępowania oraz służbie nadzoru Ministra Sprawiedliwości akt w postępowaniu o zawarciu układu na zgromadzeniu wierzycieli przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej
2. Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu i trybu prowadzenia oraz udostępniania uczestnikom postępowania upadłościowego oraz służbie nadzoru Ministra Sprawiedliwości akt do zgłoszeń wierzytelności
________________________
Lista wszystkich wpisów w ramach Akademii Doradcy Restrukturyzacyjnego dostępna jest TUTAJ.
Zapraszamy także do lektury naszej serii NOWA UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA 2020, w ktorej analizujemy wybrane zmiany w nowym prawie upadłościowym.
Jeśli jesteś zainteresowany tą tematyką napisz do nas - jesteśmy po to, aby pomagać!
Jeśli pełnisz obowiązki syndyka napisz do nas - pomożemy w Twoich postępowaniach!
U nas
TWOJE PROBLEMY
zawsze będą w
CENTRUM UWAGI
TWOJE PROBLEMY
zawsze będą w
CENTRUM UWAGI