Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez kredytobiorców?

Z naszych obserwacji wynika, że najczęstszymi błędami popełnianymi przez kredytobiorców jest:


1. Brak wskazania kategorii zaspokojenia zgłaszanej wierzytelności.

Choć przypisanie danej wierzytelności do kategorii, w której będzie zaspokajana wynika wprost z Prawa upadłościowego, wierzyciel zobowiązany jest do jej podania. Wynika to z faktu, że niezadowolony z decyzji syndyka uczestnik postępowania upadłościowego może zaskarżyć tę część listy wierzytelności. Np. wierzyciel uważa, że jego wierzytelność podlega zaspokojeniu w kategorii II, zaś wg syndyka w IV; wierzyciel, który wskazał w zgłoszeniu wierzytelności kategorię II może zaskarżyć listę w zakresie umieszczenia jego wierzytelności w kategorii IV.

Prawo upadłościowe wyróżnia cztery kategorie zaspokojenia w standardowych postępowaniach upadłościowych oraz dziesięć kategorii z podkategoriami w odrębnym postępowaniu upadłościowym dotyczącym banku. I tu zaczyna się problem techniczny, gdyż formularz zgłoszenia wierzytelności w KRZ nie jest dostosowany dla postępowania upadłościowego banku i zawiera jedynie cztery kategorie zaspokojenia;


2. Brak uzasadnienia podstaw, na których oparta jest ich wierzytelność.

Syndyk weryfikując zgłoszenie wierzytelności winien wiedzieć, z czego wynika wierzytelność zgłaszana do masy upadłości. Sprawa jest o tyle złożona w przypadku upadłości Getin Noble Bank, że zgłaszane roszczenia wynikają z przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu, a to znów jest wynikiem nieważności umowy kredytowej. Kluczem jest jednak prawidłowe opisanie przyczyn owej nieważności.

Jak z powyższego wynika, brak uzasadnienia może powodować problemy na etapie ustalania listy wierzytelności przez syndyka. Kłopoty mogą pojawić się również w dalszym toku postępowania, gdy wierzyciel będzie chciał zaskarżyć niekorzystne dla siebie rozstrzygnięcie syndyka: zgodnie z przepisami Prawa upadłościowego sprzeciw do listy może opierać się co do zasady na twierdzeniach i zarzutach podniesionych w zgłoszeniu wierzytelności.

Trafili już do nas wierzyciele, których syndyk wezwał do sprecyzowania z czego wynika ich wierzytelność, gdyż była ona zbyt ogólnie opisana w zgłoszeniu wierzytelności.


3. Brak wskazania czy do wierzytelności przywiązane jest zabezpieczenie;
    Czy wierzytelność zabezpieczona jest na majątku upadłego;
    Czy wierzytelność dochodzona jest przed innym sądem.

 Informacje te winny się znaleźć w zgłoszeniu wierzytelności i jeżeli ich brak, stanowi to defekt formalny zgłoszenia wierzytelności.

Zetknęliśmy się też ze zgłoszeniami, które oprócz danych wierzyciela nie zawierały żadnych informacji, poza dołączonym oświadczeniem o potrąceniu wzajemnych roszczeń. W takim przypadku są to zgłoszenia dotknięte brakami wyszczególnionymi we wszystkich trzech punktach.


Czy braki zgłoszenia wierzytelności są do naprawienia?

W zdecydowanej większości przypadków są one do naprawienia i dobrze je usunąć zanim syndyk zacznie weryfikować pod względem formalnym nasze zgłoszenie wierzytelności. Natomiast jeżeli syndyk wezwał już do usunięcia braków formalnych należy je naprawić w terminie tygodnia pod rygorem zwrotu zgłoszenia wierzytelności. Zgłoszenie wierzytelności zwrócone nie wywołuje żadnych skutków.

 


 Daria Popłonyk - adwokat, były sędzia. Posiada osiemnastoletnie doświadczenie w sprawach upadłościowych i restrukturyzacyjnych, a także w sprawach gospodarczych, rodzinnych (rozwodowych) i z zakresu tzw. kredytów frankowych. Zajmowała się również prawem ochrony konsumentów.

[więcej