Co przed upadłością konsumencką?

W pierwszej kolejności należy rozważyć, czy upadłość konsumencka jest rzeczywiście jedynym dostępnym rozwiązaniem. Trzeba pamiętać, że ogłoszenie upadłości pociąga za sobą szerokie spektrum skutków prawnych dla osoby zadłużonej, jej majątku oraz zobowiązań. Przed podjęciem decyzji o złożeniu wniosku warto podjąć próby rozmów z wierzycielami, z uwzględnieniem złożenia wniosków o zawieszenie obowiązku spłaty rat lub zmniejszenie ich wysokości. Warto przy tym postarać się wypracować scenariusz spłaty zobowiązań w taki sposób, aby wykorzystanie tych narzędzi faktycznie zmierzało do realizacji zobowiązań, a nie jedynie odsunięcia w czasie niewypłacalności.

Czynnikiem, który może odegrać istotną rolę w przygotowaniu i realizacji scenariusza spłaty zobowiązań, jest zachowanie aktywności w kontaktach z wierzycielami oraz w prowadzonych postępowaniach sądowych. Podnoszone przez dłużnika argumenty mogą prowadzić do częściowego lub nawet całkowitego oddalenia roszczeń wierzycieli. Warto też pamiętać, że nawet w zwykłym postępowaniu o zapłatę można wnioskować o rozłożenie przez sąd obowiązku zapłaty na raty.

Jeśli możliwe jest uzgodnienie zasad spłaty zobowiązań z większością wierzycieli, ale niektórzy z nich pozostają nieprzejednani, warto rozważyć wszczęcie postępowania o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli, o czym pisaliśmy wcześniej na blogu.

Gdyby nie było możliwe zawarcie porozumień z wierzycielami lub układu konsumenckiego, przed ewentualnym złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości należy uzyskać informacje:

  •  na czym polega upadłość konsumencka,
  • jakie są skutki otwarcia postępowania upadłościowego,
  • jak przebiega postępowanie upadłościowe,
  • jakie są możliwe sposoby zakończenia postępowania upadłościowego.

Upadłość konsumencka - wsparcie eksperta

Bardzo ogólne informacje o konsumenckim postępowaniu upadłościowym, wskazujące upadłość jako uniwersalny sposób na umorzenie zobowiązań, nie tylko są niewystarczające do podjęcia świadomej decyzji o złożeniu wniosku, ale mogą wręcz skutkować powstaniem mylnego wyobrażenia o faktycznym przebiegu postępowania.

Najlepszym rozwiązaniem jest kontakt z profesjonalistą – licencjonowanym doradcą restrukturyzacyjnym lub radcą prawnym bądź adwokatem, który ma praktyczne doświadczenie nie tylko w przygotowaniu wniosku o ogłoszenie upadłości, ale faktycznie zajmuje się obsługą upadłych w postępowaniach upadłościowych.

Analiza każdego przypadku powinna być dokonywana indywidualnie, z uwzględnieniem sytuacji majątkowej i rodzinnej dłużnika oraz okoliczności powstania stanu niewypłacalności. Tylko rzetelna ocena okoliczności życiowych pozwala na zidentyfikowanie wszystkich zagrożeń, które mogą powstać na skutek ogłoszenia upadłości. W ten sposób możliwe jest określenie, czy osoba zadłużona będzie mogła, w przypadku zmiany zdania, przerwać postępowanie upadłościowe.

Trzecim krokiem przygotowania do upadłości konsumenckiej jest przygotowanie się do życia podczas postępowania upadłościowego oraz po zakończeniu postępowania.

Życie po upadłości konsumenckiej

Postępowanie upadłościowe ma wpływ zarówno na możliwe sposoby zatrudnienia dłużnika w czasie trwania postępowania upadłościowego, jak też na wysokość środków, którymi będzie mógł dysponować podczas postępowania. Przy pomocy doświadczonego specjalisty można spróbować przewidzieć możliwy czas trwania postępowania upadłościowego oraz dostosować plany zawodowe do życia w upadłości.

Należy także pamiętać, że nie można traktować upadłości konsumenckiej jako samoistnego rozwiązania problemów z nadmiernym zadłużeniem. Upadłość konsumencka nie zastąpi rzetelnej edukacji prawnej i ekonomicznej, nie nauczy konstruowania budżetu domowego, nie doprowadzi do zdobycia nowych kwalifikacji zawodowych i nie wpłynie na zwiększenie aktywności zawodowej i społecznej.

Upadłość konsumencka niewątpliwie jest instrumentem dającym szansę na normalne życie bez długów, jednakże zastosowana pochopnie i bez przygotowania może stać się źródłem rozczarowania i poważnych problemów.




 Łukasz Czarnocki specjalizuje się w prawie upadłościowym i restrukturyzacyjnym, zajmując się równocześnie bieżącą obsługą przedsiębiorców w zakresie prawa cywilnego oraz handlowego, w tym przygotowując i opiniując projekty umów, przygotowując opinie prawne, pisma procesowe oraz przeprowadzając audyty prawne. [więcej]