(autor: r.pr. Piotr Olewniczak)

Tarcza Antykryzysowa a ochrona rolników

Po przeanalizowaniu regulacji tzw. tarczy antykryzysowej przewidującej pomoc dla środowiska rolniczego w okolicznościach wprowadzenia w kraju stanu epidemii w związku z COVID-19, odpowiadamy na Państwa oczekiwania i przedstawiamy programy pomocy, z których może skorzystać rolnik:

1. Zasiłek opiekuńczy rolników

W przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do których uczeszą dziecko w wieku do ukończenia 8 roku życia lub dziecko legitymujące się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności do ukończenia 18 lat albo dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, rolnik z powodu konieczności sprawowania opieki może wystąpić do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o przyznanie zasiłku opiekuńczego. Zasiłek opiekuńczy może przysługiwać przez okres nie dłuższy nić 14 dni. Stawka dzienna zasiłku opiekuńczego wynosi 32,41 zł.

2. Przedłużenie ważności orzeczenia o niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji wydanego na czas określony

Z przyczyn związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 orzeczenie o częściowej, całkowitej niezdolności i (lub) niezdolności do samodzielnej egzystencji wydane na czas określony, którego ważność upływa w okresie obowiązywania stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po jego odwołaniu, zachowuje ważność przez okres kolejnych 3 miesięcy od dnia upływu terminu jego ważności. Warunkiem tego jest złożenie przez rolnika wniosku o ustalenia uprawnień do świadczenia na dalszy okres przed upływem terminu ważności tego orzeczenia.

3. Działalność agroturystyczna prowadzona przez rolników

Rolnik prowadzący działalność związaną z organizacją wystaw i kongresów lub działalnością kulturalną, rozrywkową, rekreacyjną w przypadku rozwiązania umowy z klientem, które to rozwiązanie pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2 jest zobowiązany zwrócić wpłacone mu przez klienta środki w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy. Rozwiązanie umowy jednak nie będzie skuteczne i rolnik nie będzie zobowiązany do zwrotu wpłaconych przez klienta środków, w sytuacji wyrażenia przez klienta na otrzymanie w zamian vouchera do realizacji na poczet przyszłych wydarzeń w ciągu roku od dnia, w którym miało się odbyć wydarzenie, za które klient wniósł zapłatę.

4. Zwolnienie ze składek KRUS

Rolnicy objęci ubezpieczeniem emerytalno-rentowym zostali zwolnieni z opłacania składek na to ubezpieczenie za drugi kwartał 2020 roku.

Czy to wszystkie programy pomocowe dla rolników w tarczy antykryzysowej? NIESTETY TAK!

Analiza programów „pomocy” dla środowiska rolniczego prowadzi do wniosku, że rolnicy de facto w chwili obecnej nie mogą liczyć na pomoc Państwa. Rozwiązania proponowane dla rolników są zdecydowanie niewystarczające!

Już teraz pierwsi producenci rolni zaczynają liczyć straty (w szczególności w branży kwiaciarskiej), natomiast jest to zaledwie początek problemów. Wielu rolników wskazuje, że skutki trwającej obecnie epidemii odczują dopiero za kilka miesięcy. Rolnicy, na skutek ograniczonego transportu i problemu na granicach, tracą odbiorców swojego towaru. Eksport zamiera! Ceny mleka u odbiorców spadają! A na rolnikach ciążą przecież duże obciążenia finansowe, których – bez pomocy Państwa – w dłuższej perspektywie czasowej nie będą mogli obsługiwać. Oczywiście przy założeniu, że taka kryzysowa i pandemiczna sytuacja będzie się dalej utrzymywać.

Wszędzie tam, gdzie ciężary fiskalne mają charakter stały, Skarb Państwa powinien przenieść ciężar swojej uwagi na utrzymanie rolnika „przy życiu”. Konieczne jest wprowadzenie realnych rozwiązań pomocowych dla rolników, takich jak ulgi w spłacie kredytów, uruchomienie grupy spożywczej (banki spożywcze) skupującej płody i produkty rolne, wprowadzenie rozwiązań zapobiegających spekulacjom cen produktów rolnych, udzielenie prolongaty czynszów dzierżawnych należnych KOWR, zwolnienie z podatku rolnego.

Podkreślenia wymaga, że „tarcza antykryzysowa” umożliwia radom gmin zwalnianie wskazanych grup przedsiębiorców z podatku od nieruchomości lub przedłużanie terminów płatności rat tego podatku. Mając na uwadze, że rolnicy nie są przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy – Prawo przedsiębiorców, w obecnej sytuacji nie mogą liczyć na zwolnienie z obowiązku uiszczenia podatku od nieruchomości, co może świadczyć o niewspółmierności pomocy dla rolników, a także ich dyskryminacji.

Pozostaje mieć nadzieję, że w ramach kolejnych prac legislacyjnych, wysuwane przez rolników postulaty, zostaną uwzględnione. Rolnicy natomiast, niezależnie od przewidzianych dla nich rozwiązań lub ich braków, powinni myśleć o dostępnych środkach ochrony polegających na wdrożeniu działań restrukturyzacyjnych w sytuacji, gdy występują symptomy zagrożenia niewypłacalnością.