Tarcza antykryzysowa – zmiany w zakresie opłat prolongacyjnych

Ustawa z dnia 28 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, przewiduje m.in. zmiany w zakresie opłaty prolongacyjnej w płatności podatków oraz składach ZUS.

Czym jest opłata prolongacyjna?

Opłata prolongacyjna to opłata wnoszona przez podatników oraz płatników składek do ZUS, którym zapłatę podatku (składek na ubezpieczenie społeczne) rozłożono na raty lub odroczono termin płatności podatku (składek ZUS).

Zakres zmian w opłacie prolongacyjnej

W przedmiotowej ustawie wprowadzono regulację, dzięki której z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków i zaległości podatkowych stanowiących dochód budżetu państwa opłata prolongacyjna nie będzie naliczana. Odpowiednio, przedsiębiorcy którzy mają trudności w opłaceniu należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. do poboru których zobowiązany jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w przypadku zawarcia umowy o odroczenie terminu płatności składek lub umowy o rozłożenie należności na raty, będą zwolnieni z konieczności uiszczania opłaty prolongacyjnej.

Jakie warunki należy spełnić aby uzyskać zwolnienie z opłaty prolongacyjnej?

Warunkiem uzyskania zwolnienia z opłaty prolongacyjnej w zakresie rozłożenia podatku na raty jest złożenie wniosku do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Tożsamym warunkiem w zakresie zwolnienia z opłaty prolongacyjnej w płatności składki ZUS jest złożenie wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Termin na złożenie wniosku o zwolnienie z opłaty prolongacyjnej

Stosowne wnioski o zwolnienie z opłat prolongacyjnych powinny zostać złożone w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo w okresie epidemii (który jest już wprowadzony w Polsce od dnia 23 marca 2020 roku), najpóźniej w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu.