(autor: r.pr. Łukasz Czarnocki)

Począwszy od 1 grudnia 2021 roku pisma procesowe oraz dokumenty w postępowaniu upadłościowym powinny być składane w postaci elektronicznej, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego tj. Krajowego Rejestru Zadłużonych. Zasada ta dotyczy jedynie postępowań, w których wniosek inicjujący postępowanie wpłynął po 30 listopada 2021 roku.

Na kim ciąży obowiązek składania pism

Obowiązek składania pism w formie elektronicznej dotyczy wszystkich uczestników postępowania, w tym dłużników oraz wierzycieli. Obowiązek wnoszenia pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obejmuje zarówno pisma inicjujące postępowanie (wniosek o ogłoszenie upadłości), jak też wszelkie pisma i wnioski składane w toku postępowania.

Składanie dodatkowych dokumentów

Wraz ze złożeniem pisma w formie elektronicznej, jeśli załączone do pisma w formie dokumenty zostały złożone w formie elektronicznych kopii dokumentów, a nie poświadczonych elektronicznie kopii dokumentów, należy pamiętać o obowiązku dodatkowego złożenia oryginału dokumentu albo jego odpisu poświadczonego za zgodność z oryginałem w sądzie upadłościowym w terminie 3 dni od dnia wniesienia pisma (bez wezwania).

Zwolnienie z obowiązku składania pism przez KRZ

Zwolnione z obowiązku składanie pism za pośrednictwem systemu są grupy osób wymienionych w ustawie, w tym wierzyciele, którym przysługują należności ze stosunku pracy (z pewnymi ograniczeniami), należności alimentacyjne oraz renty z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci i renty z tytułu zamiany uprawnień objętych treścią prawa dożywocia na dożywotnią rentę.

Jak składać dokumenty w przypadku upadłości konsumenckiej?

Analogiczne uprawnienia przysługują dłużnikom w postępowaniach upadłościowych prowadzonych w trybie tzw. upadłości konsumenckiej - są oni uprawnieni do składania pism oraz dokumentów w formie dotychczasowej (pisemnej), przy czym wniosek o ogłoszenie upadłości powinni składać w takiej sytuacji na formularzu.


Warto pamiętać, że brak jest podstaw dla ewentualnego zobowiązania osób, którym ustawa przyznaje prawo do składania pism z pominięciem systemu teleinformatycznego, aby zakładały konta w Krajowym Rejestrze Zadłużonych lub składały pisma za jego pośrednictwem.



 Łukasz Czarnocki specjalizuje się w prawie upadłościowym i restrukturyzacyjnym, zajmując się równocześnie bieżącą obsługą przedsiębiorców w zakresie prawa cywilnego oraz handlowego, w tym przygotowując i opiniując projekty umów, przygotowując opinie prawne, pisma procesowe oraz przeprowadzając audyty prawne. [więcej]