(autor: r.pr. Łukasz Czarnocki)

Na czym polega upadłość konsumencka?

Odpowiedzieć na pytanie o upadłość konsumencką można na różne sposoby. Można mówić o nowym starcie i polityce nowej szansy oraz znaczeniu zapobiegania wykluczeniu społecznemu. Można także opowiedzieć o procedurze, tłumaczyć zawiłości Krajowego Rejestru Zadłużonych, wyliczać uprawnienia syndyka masy upadłości i opisywać zagadnienia kluczowe z punktu widzenia ustalenia planu spłaty wierzycieli. Można też skupić się na własnych doświadczeniach, opisywać znane przypadki postępowań upadłościowych szacować możliwy czas trwania postępowania upadłościowego, zżymając się na tempo działania sądów.

Udzielenie odpowiedzi na to pytanie jest o tyle trudne, że z reguły osoby pytające mają już jakąś wiedzę lub wyobrażenie o upadłości konsumenckiej, zaś zadając pytanie o upadłość nie tyle chcą usłyszeć o wszystkich zawiłościach procedury sądowej, wnioskach, terminach, prawach, obowiązkach, co raczej pragną potwierdzenia czy upadłość konsumencka pozwoli rozwiązać ich problemy.

Osoby pytające o upadłość z reguły nie są zaznajomione z terminologią prawniczą i nie są w stanie w czasie jednej rozmowy przyswoić wszystkich pojęć ustawowych i zrozumieć instytucji, które dla praktyków prawa stanowią chleb powszedni. Dodatkowo często są to osoby silnie i długotrwale zestresowane, które nie mają „zasobów” pozwalających na dokonanie rzeczowej analizy, czy w ich przypadku upadłość konsumencka faktycznie jest właściwym rozwiązaniem.

W mojej ocenie jedyną właściwą odpowiedzią na pytanie o upadłość konsumencką jest taka, która w największym stopniu pozwoli Klientowi na podjęcie świadomej decyzji co do ewentualnego złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości.

Często jej udzielenie będzie wymagało zadania szeregu pytań dotyczących sytuacji Klienta, okoliczności powstania jego zadłużenia, możliwości zarobkowych, a także celów, jakie klient chciałby osiągnąć. Może ona także wymagać dokonania za Klienta podsumowania wszystkich szans oraz zagrożeń, które niesie z sobą upadłość w jego indywidualnej sytuacji.

Tylko taka odpowiedź będzie odpowiedzią uczciwą. Przedstawianie klientowi gotowych formuł, w oderwaniu od wiedzy, możliwości poznawczych i sytuacji klienta w żaden sposób nie zwiększy jego szans na podjęcie świadomej decyzji, zaś ograniczenie się do mówienia klientowi jedynie tego co ten chce usłyszeć, często jest najgorszym możliwym rozwiązaniem.

Jeśli rozważasz złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, skonsultuj to ze specjalistą, który ma praktyczne doświadczenie na wszystkich etapach postępowania upadłościowego, a nie jedynie przedstawia wyuczone regułki ze skryptów sprzedaży wniosków o ogłoszenie upadłości.



 Łukasz Czarnocki specjalizuje się w prawie upadłościowym i restrukturyzacyjnym, zajmując się równocześnie bieżącą obsługą przedsiębiorców w zakresie prawa cywilnego oraz handlowego, w tym przygotowując i opiniując projekty umów, przygotowując opinie prawne, pisma procesowe oraz przeprowadzając audyty prawne. [więcej]